print

De cirkel gesloten


26 - 05 - 2015
Bron: Vakblad Grondig, editie 3-2015

Waarom Koonstra in Balkbrug de nieuwe OBO Transport HD-banden monteert


Harry Koonstra was bezig met een coverronde voor zijn 24R20.5-banden, maar had pech toen een karkas werd afgekeurd. Hij wil zijn machines namelijk rondom op gelijkwaardige banden hebben staan en dat lukte zo niet. En een tweedehands karkas inkopen zag hij niet zitten. Toen hij op de CUMELA-studiedag Overijssel de tekening van de nieuwe Transport HD en de nieuwe OBO Transport+ zag, besloot hij de cirkel te sluiten met nieuwe OBO’s.

Op zich nog steeds niet alledaags, zo’n landbouw-Ginaf voor de mestaanvoer, maar Koonstra bevalt deze truck goed. In dit geval wordt die ingezet met een 35-kuubs mesttank bij de mestaanvoer voor de Challenger-zelfrijder. Mooi zuinig en prima om mee te werken. Even luisteren hoe de nieuwe banden op de weg klinken. Je hoort ze wel, dat kan niet anders met de aan de zijkanten haaks geplaatste nokken. De geluidsproductie valt mee, waarschijnlijk omdat OBO heeft gekozen voor relatief veel nokken, zodat geladen bij zes bar bandenspanning drie nokken contact maken met het wegdek. Het fijne profiel met relatief lage nokken voor een tractieband is wellicht minder geschikt voor vette klei en erg natte ondergronden, maar de Transport HD is opener dan het bekende XS-blokprofiel. Op de zandgronden van Koonstra is het in elk geval een vooruitgang. Zorgen over draagkracht en tractie zijn er nu bij Koonstra niet. Mesttransport kan ook prima met de blokvorm-covers van OBO en de banden onder de Ginaf staan voor het mesttransport op zes bar.

Doorschuiven
Koonstra heeft zijn vloot bewust op 24R20.5-banden gezet. Volgens Koonstra zijn die uniek in lengte-afplatting voor het gevoeliger veldwerk en geven ze bij het draaien en wenden op verharding minder slijtage vanwege enige souplesse in de wangen. Koonstra kent vanwege de brede toepassing (in totaal 38 van deze banden onder machines en zelfrijders) ook de beperkingen. “Het zijn prima banden, die onder lage druk goed voldoen in het veld. Er zijn echter beperkingen in inzetduur in combinatie met een luchtdrukwisselsysteem”, aldus Koonstra. Hij begint daarom standaard met nieuwe banden onder de drieassige bemestertank met luchtdrukwisselsysteem. Een must om bodemvriendelijk te bemesten. “Dat gaat prima met deze banden, zeker met de originele Michelins. Maar we weten ook dat als ze versleten zijn en daarna naar OBO gaan om te coveren, dat we ze dan niet meer op de mesttank moeten zetten, omdat bij een tweede leven bij zware inzet de karkassen eraan gaan”, aldus de ondernemer. Daarom schuiven de covers dan door naar de Ginafs, dumpers en silagewagens en zet Koonstra weer nieuwe banden op de drieassige Schuitemaker-bemestercombinatie. “Met de Ginaf, dumpers en silagewagens rijden we niet langdurig met extreem lage drukken. Als je de banden zo gebruikt, kunnen ze gerust twee tot soms drie keer worden gecoverd”, aldus Koonstra. Hij gaat zelfs nog een stap verder. “Afgekeurde gladde covers houden we achter de hand voor
enkele dumpers die toch weinig worden gebruikt”, vertelt hij. Op deze manier haalt Koonstra maximaal rendement uit
deze banden. Het bedrijf heeft voor deze filosofie een eigen bandenapparaat in de werkplaats.

Knelpunten
Klaar verhaal, denk je dan, maar Koonstra nuanceert dat. “Covers op de Ginaf waren de eerste inzet toen de loopvlakken versleten waren. We willen rondom wel gelijkwaardig hebben. Als je dan aan een coverronde toe bent en er wordt een karkas afgekeurd, dan mis je een band. Dat gebeurde. Een nieuwe monteren doorbreekt onze filosofie.”
 
Tweedehands karkassen opsporen wil Koonstra niet, omdat hij dan niet weet wat ze hebben meegemaakt. Toen hij op de studiedag Overijssel bij OBO de nieuwe OBO Transport+ en Transport HD zag, was voor hem het verhaal rond. “We hebben dan een fabrikant waar we nieuw kopen en coveren. We kennen het rubber van OBO en dat is dan voor nieuw en gecoverd gelijkwaardig”, stelt hij vast. Er is nog wel een maar aan het verhaal: de nieuwe OBO Transport+ en Transport HD worden opgegeven voor een minimumspanning van 2,6 bar. “Dat is te hoog. In de praktijk moeten we bij het bemesten en silage rijden naar lagere spanningen, tot in voorkomende gevallen onder de 1,5 bar. Als dat met verstand gebeurt en er niet met hoge snelheid wordt getransporteerd, zou dat volgens OBO moeten kunnen”, zegt Koonstra. Hij geeft aan dat hij hier nu nog geen uitspaken over kan doen. “We gaan dat dit jaar ervaren.”

Tractie een pre
Koonstra heeft gekozen voor het tractieprofiel HD. Hij ziet dit als een welkome verbetering. “Voor de Ginaf in het mesttransport is het niet nodig. We hopen hier enige winst te behalen in het minder vervuilen van de weg door beter lossende eigenschappen”, zegt hij. Koonstra ziet de winst vooral als zijn beide Ginafs worden ingezet voor het silagerijden. “In het najaar onder lastige omstandigheden is het tractieprofiel welkom voor meer tractie en voor stabieler rijden”, zegt hij. Koonstra ziet dezelfde voordelen voor dumpers en silagewagens. “De wagens zullen minder zijwaarts glijden door het middenprofiel. Gesteld kan worden dat banden met XS-profiel bij een aangepaste
bandenspanning al nagenoeg niet stil blijven staan.” Minder bulldozeren is volgens hem niet zo’n thema. En dus heeft Koonstra ook meteen een twaalfkuubs Alascodumper op Transport HD-banden laten zetten. De bemestercombinatie blijft op blokprofiel draaien. Dat kan, want OBO Banden gebruikt voor beide banden hetzelfde karkas. Na een eerste leven met blokprofiel op de drieassige bemester kunnen de covers daarna voor de Ginafs en de silagewagens worden voorzien van het tractie HD-profiel. Dat maakt het plaatje voor Koonstra definitief rond. Tijdens ons bezoek zaten de OBO Transport HD-banden er net op. Koonstra is de eerste. Reden voor zowel OBO Banden als bandenleverancier Van Aalderen in Vriezenveen om ook even te komen kijken hoe deze primeur ‘smoelt’. Nu afwachten hoe ze zich dit najaar gaan houden in het echte werk. Meer info over de nieuwe
OBO-banden op Grondig.com.

TEKST & FOTO’S: Gert Vreemann

  


Terug naar het nieuws overzicht

Al lid van de OBO nieuwsbrief?