print

Hardenberg werkt aan werk


18 - 11 - 2011
Bron: De Toren, Hardenberg door Erna Ekkelkamp, Op 18-11-2011

Herman Hutten: ‘Bij dit project snijdt het mes aan meerdere kanten’


‘Zoekt u goede werknemers? Ga dan naar de gemeente.’ Dat is heel kort samengevat het doel van de campagne ‘Hardenberg werkt aan werk’, waarmee Hardenberg ernaar streeft om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een passende baan te helpen. Werkgevers en werkzoekenden worden actief met elkaar in contact gebracht in de hoop op een passende match, met als eindresultaat een vaste baan.
Binnen de campagne snijdt het mes aan meerdere kanten. De werkzoekende heeft weer een baan, bedrijven omzeilen een tijdrovende sollicitatieprocedure en de gemeente kan besparen op de bijstandsuitkeringen. “Kortom, meedoen is winnen”, vinden directeur Herman Hutten en logistiek manager Frank Scholten van de Hardenbergse bandenfabriek OBO, die inmiddels al zeven werknemers hebben overgehouden aan het project. “Het principe is simpel”, vertelt Hutten. “Wanneer wij een vacature hebben, melden we dit bij Tinus Broekroelofs, de projectleider van de campagne. Hij kent zowel ons bedrijf als de kandidaten die een baan zoeken en stuurt ons vervolgens een aantal CV’s waaruit wij kunnen kiezen. Wanneer het bij een nadere kennismaking klikt, komt zo iemand eerst twee maanden met behoud van uitkering bij ons op proef. Lijkt het wat, dan krijgt zo iemand daarna een vaste aanstelling en zo niet, dan nemen we afscheid.”
Het voordeel van een bedrijf als OBO is dat iedere nieuwe werknemer een interne opleiding krijgt om het bandenvak te leren. Toch zijn de eerste twee ‘gratis’ maanden waarbij de kandidaten met behoud van uitkering werken, volgens Scholten geen luxe. “Tijdens die periode hebben ze wekelijks een evaluatiegesprek met de voorman. Aan het einde van de proeftijd komt ook Broekroelofs nog een keer langs voor een gesprek. En als wij het na de eerste twee maanden nog niet helemaal kunnen inschatten, krijgt de kandidaat nog eens extra twee maanden. Al met al kost dat de nodige tijd en moeite, maar dat hebben wij er uiteindelijk wel voor over. Want het voordeel is wel dat je te maken hebt met gemotiveerde mensen die er veel voor over hebben om uit hun uitkeringssituatie te raken. Een tweede voordeel is dat we hiermee langdurige sollicitatieprocedures omzeilen. Want Broekroelofs kent ons bedrijf inmiddels zo goed, dat hij er vrijwel altijd in slaagt om iemand te vinden die hier prima past.”
Volgens Hutten sluit het meedoen aan de campagne ‘Hardenberg Werkt aan Werk’ perfect aan bij de bedrijfsfilosofie van OBO. “Wij zijn het meest duurzame bedrijf van Overijssel”, stelt hij. “Wij hebben misschien geen windmolens of zonnepanelen, maar zeker tachtig procent van onze grondstoffen komt uit de vuilnisbak. Want wij maken nieuwe banden van oude. Die duurzaamheid vinden wij heel belangrijk en daar past deze manier van medewerkers aantrekken heel goed bij. Het kost iets misschien iets meer moeite, maar het levert zowel voor de persoon in kwestie, de gemeente als ons winst op. Daar doe je het toch voor.”
De Iraanse Vahik Bedrosjan is één van de zeven werknemers die via de gemeente een vaste baan heeft gekregen en werkt alweer geruime tijd bij OBO. “Ik ben eigenlijk kleermaker, maar toen het confectiebedrijf waar ik werkte failliet ging, kon ik nergens terecht. Via Tinus Broekroelofs ben ik bij OBO terechtgekomen”, vertelt hij. “Het is wel heel anders dan kleding maken, maar ik vind het leuk werk en de sfeer is goed. Af en toe komt Tinus nog weleens langs bij OBO en vraagt dan altijd nog hoe het gaat. Ik ben echt blij dat hij mij aan deze baan geholpen heeft. Als je werk hebt, is het leven mooier.”

Terug naar het nieuws overzicht

Al lid van de OBO nieuwsbrief?