Onze referenties

OBO-producten in gebruik.

Hongkong-Zhuhai-Macau-brug – de langste zeebrug ter wereld

OBO Bettermann in hoge mate betrokken bij de producten

Projectbeschrijving

Acht jaar bouwtijd, 55 kilometer lang, 40.000 voertuigen per dag, 420.000 ton staal, kosten van ongeveer 14 miljard euro en een verbinding tussen Hongkong, Zhuhai en Macau – dat is het Chinese mammoetproject dat meerdere bruggen, tunnels en kunstmatige eilanden aan de Parelrivierdelta met elkaar verbindt. Op deze manier wordt het Chinese vasteland nauwer verbonden met de megasteden Hongkong en Macau.

De Hongkong-Zhuhai-Macau-brug verlaagt door haar verbinding de reistijd van Hongkong naar het Chinese vasteland van viereneenhalf uur tot ca. 30 minuten. De brug wordt beschouwd als een symbool van de eenheid van China. Tot 2035 moeten dagelijks 60.000 auto's en tot wel 250.000 passagiers van het Chinese Zhuhai naar Macau of Hongkong en omgekeerd getransporteerd worden.

Algemene gebouwinformatie

Ook OBO Bettermann systeemoplossingen zijn in dit megaproject gemonteerd: producten uit de segmenten verbindings- en

bevestigingssystemen, Bliksem- en overspanningsbeveiligingssystemen alsmede kabeldraagsystemen gaan schuil in dit buitengewone bouwwerk.

Waarom heeft de klant voor OBO-producten gekozen?

Vanwege de hoge en extreme eisen werd in de onderwatertunnels de kabelgoot Magic in verschillende uitvoeringen en afmetingen geïnstalleerd. Hiermee kan een hoog volume kabels geleid worden. Bovendien is hij extreem robuust en flexibel in gebruik. In de ventilatorruimte is daarom de hoog belastbare kabelgoot SKSM voor het leggen van krachtstroomkabels gebruikt.

Om een groot aantal elektronische apparaten buiten te beschermen, kozen de ingenieurs bij de externe bliksembeveiliging voor de hoofdcomponenten isFang en isCon. Deze zijn op de bovenzijde van de brugtoren en op vele informatieborden buiten verdeeld. Dit zijn slechts enkele voorbeelden voor de veelvoud aan producten van OBO Bettermann, die bij dit aansluitingsbouwproject gebruikt werden.

Een sectie van vijftien kilometer wordt nu beschouwd als de langste stalen brug ter wereld. Daarnaast is een onderwatertunnel, die ook onderdeel uitmaakt van het project, niet alleen de langste met 6,7 kilometer, maar ook de diepste op bijna vijftig meter onder het wateroppervlak.

Aan de westzijde hebben de ingenieurs een kunstmatig eiland gestort, dat zich tussen Macau en Zhuhai bevindt. Hier zijn sinds de opening van de brug het tolstation alsmede de grensovergangssystemen voor de toegang tot de speciale administratieve regio Macau en naar China.